Saturday, January 23, 2010

Cuti-cuti Malaysia


Kononnya, manusia sekarang sangat sibuk dengan urusan harian. Agaknya sayapun dah terkait begitu sampai lupa nak post dalam blog.
Sibuk-sibukpun, minggu lalu saya bawa keluarga ke Hutan Lipur Sg Chongkak. Dah lama tak pergi sana, sejak balik dari bertugas di Sabah mulai pertengahan 1999 hingga Disember 2002. Takut air nyaman sejuk itu dah takde lagi.
Alhamdulillah, perjalanan lancar, cuma jalan agak sempit rasanya dek pembangunan yang pesat. Kanan kiri sepanjang jalan banyak benda baru, yang paling seronok gerai buah-buahan makin banyak, tapi takut nak singgah - TAK ADA TANDA HARGA! Saya yakin kalau pengerai meletak tanda harga masing-masing, makin ramai yang berani berhenti - kan semua orang nak untung.
Sekarang nak masuk Hutan Lipur kena bayar RM1/- untuk dewasa dan >12 tahun. Okla tu, buat modal pengusaha menyelenggara tempat biar bersih dan cantik. Sayangnya kemudahan asas berdekatan pejabat pentadbiran tidak dibuka tanpa apa-apa tanda/makluman, rosakke?
Pasal airnya, tambah banyak dan masih menyegarkan.
Lama juga berendam sambil melihat pelbagai aktiviti pengunjung - berbagai ragam.
Lepas tu pergi Zoo. Tak jadi masuk kerana sorang RM25/-. Melihat reaksi pengunjung yang bawa keluarga satu van, aku teringat ketika menjadi pelancong di Afrika Selatan.

(Gambar sekadar hiasan)

No comments:

Post a Comment